ניסים בובליל: "בחודשים האחרונים הוא מקבל יותר ויותר פניות מקבלני תשתיות ובניה חוזית בנוגע למצוקה בתזרים המזומנים". : בוני הארץ

משתתפי כנס ההתאחדות בכפר המכביה: מצוקת האשראי בענף הבניה החוזית והתשתיות מחריפה

בכנס מקצועי שערך אגף התשתיות והבניה החוזית בהתאחדות בוני הארץציין ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ: "בחודשים האחרונים הוא מקבל יותר ויותר פניות מקבלני תשתיות ובניה חוזית בנוגע למצוקה בתזרים המזומנים". מבדיקת התאחדות בוני הארץ מצוקת האשראי נובעת ממספר סיבות. הראשונה, הבנקים הולכים ומצמצמים את האשראי שהם מקצים לענף הבניה בכלל ולענפי התשתיות והבניה החוזית בפרט.

השניה, מזמיני העבודה לא עומדים בתנאי התשלום שנקבעו מול הקבלנים בהסכם ויש הצטברות של חובות לקבלנים. בובליל ציין כי בעבר כאשר קבלן המתין לתשלום ממזמין עבודה , הבנקים היו מתחשבים , ורואים בהסכם המפרט את התשלומים הצפויים כאסמכתה למתן אשראי נוסף אולם כיום הבנקים כבר לא מתחשבים בזה והקבלנים מתקשים לקבל אשראי נוסף עד לקבלת התשלום בפועל.

אשר גרין , סגן נשיא התאחדות בוני הארץ , ויו"ר האגף לבניה חוזית ציין ביום העיון כי "למרות פניות חוזרות ונשנות ממשלת ישראל לא פועלת להתאמת חוק חובת מכרזים לכל הגופים הממשלתים והציבוריים שפועלים מול הקבלנים. התוצאה היא מכרזים מקפחים הכוללים תנאי סף בעייתים שפוגעים בענף אך גם בציבור הרחב.

גרין ציין את מכרזי המחירון שבהם מזמיני העבודה מתמחרים עבודות במחירים הנמוכים ממחיר השוק ולעיתים אף נמוכים ממחירי העלות. אנו פונים למזמיני עבודה המפרסמים מכרזים בעייתים אך במקביל פועלים לשנות את המצב באמצעות חקיקה.

אני קורא לממשלה לפעול יד ביד עם ההתאחדות וליצור סדר חדש בענף יחד עם גופים מקצועיים נוספים ולהביא לשינוי כך שהקבלנים יעסקו ביצירה ובבניית הארץ ולא יכלו את כוחם בבירוקרטיה מיותרת ומשפטיזציה של יחסי העבודה בין המזמין לקבלן" .

אילן מרדכי , סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף קבלני התשתיות ציין בכנס כי "בתקופה האחרונה ניתן לומר כי בממשלת ישראל נושבת רוח חדשה ויש אוזן קשבת ורצון להסיר חסמים. כך לדוגמא אנו פועלים היום במסגרת האגף לביצוע שינויים בחוזה המדף 3210 שישפר את ההתקשרות מול מקבלי העבודה. פעלנו מול חברת נתיבי ישראל להקטין את ערבויות הטיב שמעמידים הקבלנים לאחר ביצוע העבודה על מנת שיתפנה אשראי לכניסה לפרויקטים נוספים . לאחרונה גם קיבלנו מכסה נוספת של 4000 עובדים פלשתינאים שמקלה על מצוקת העובדים , אך למרות זאת , הבעיה המרכזית היא עדיין מחנק האשראי מול הבנקים שמונע מהרבה קבלנים ראויים לצאת ולהתמודד על מכרזים חדשים".

את הכנס הנחה עו"ד גל הררי ובין המשתתפים הנוספים  ניתן לציין : את עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ,  פרופ' יגאל שוחט ראש המסלול לניהול הבניה באונ' בן גוריון, רו"ח רפי דורסט ראש צוות חוזה אחיד במשרד האוצר, מהנדס יוסי רז, לשעבר סמנכל במנהל תכנון והנדסה במשרד השיכון דוד שחף, סמנכ"ל ומנהל אגף התשתיות והבניה החוזית ועוד.