ההתאחדות מתנגדת לנקודות מרכזיות בתוכנית משרד הפנים לתחליף לתמ"א 38 - בוני הארץ : בוני הארץ

ההתאחדות מתנגדת לנקודות מרכזיות בתוכנית משרד הפנים לתחליף לתמ"א 38

באוקטובר צפוי להתפרסם תזכיר החוק בנוגע למדיניות שמציע משרד הפנים כתחליף לתמ"א 38 במטרה לאשרו בהליך חקיקה מהיר. בתקופה האחרונה נפגשו נציגי ההתאחדות בהובלת סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר אגף יזמות ובניה, חיים פייגלין עם בכירי מנהל התכנון כדי להציג את הדרישות של הענף בעניין זה.

יצויין, כי בהצעת החוק החדשה אין תוספת של 25 מ"ר לכל דירה בבניין, תוספת שהפכה ברירת מחדל בפרויקטים של תמ"א 38 ואף ניתן בגינה פטור ממס שבח. החוק החדש מחייב גם תוספת של ממ"ד – מרחב מוגן לדירה, וגודלו הסטנדרטי הוא 12 מ"ר. כל תוספת מעבר לכך פתוחה למשא ומתן בין הדיירים והיזם ותלויה כמובן בהיקף זכויות הבנייה, ובמידת הרווחיות של הפרויקט.

בנוסף, על פי הצעת משרד הפנים, הפטור הגורף מהיטל השבחה על פרויקטים כאלה יבוטל. יזמי הנדל"ן יתבקשו לשלם לרשות המקומית היטל השבחה על תוספת המטרים בפרויקט, אלא אם בפרויקט ייבנו שטחי ציבור שישמשו את הרשות המקומית. הפטור מהיטלי השבחה היה סיבה מרכזית להתנגדותן של עיריות לתמ"א 38. זהו מעין מס בשיעור של 50% משווי זכויות בניה חדשות שמשולם לעיריות ומשמש בעיקר לפיתוח תשתיות ומוסדות ציבור. העיריות המתנגדות טענו כי התוכנית גורמת לתוספת תושבים, אך לא יוצרת מקור כספי שיאפשר להן להוסיף תשתיות הדרושות לקליטת התושבים החדשים. החוק החדש פותר את הבעיה הזו, יחייב תשלומי היטל השבחה.

התיקון החדש לחוק משלים מדיניות של מנהל התכנון שמעודדת את העיריות להכין תוכנית מתאר שמגדירה את כללי ההתחדשות העירונית במתחם שבו כמה בניינים, בשכונה ואף ברמה עירונית. החוק נותן מענה למקרים שבהם העיר עדיין לא הגדירה מדיניות כלל עירונית, או במקרים שבהם יש רצון לקדם התחדשות עירונית ברמה של בניין בודד.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין מסר בתגובה: "המתווה החדש המעגן בחקיקה התחדשות עירונית נקודתית לבניין בודד על מגרש אחד – הוא מהלך חיובי. תיקון חקיקה אמור לתת יותר וודאות מאשר תכנית מתאר ארצית דוגמת תמ״א 38. תוספת הזכויות בשיעור 350% עד 10 קומות מקסימום – גם היא ראויה. עם זאת, התאחדות הקבלנים בוני הארץ סבורה שלא ניתן להכתיב הפקעה של קומה ציבורית בכל בניין בודד, ובוודאי שלא שתי קומות. אין כל בסיס כלכלי לכך ולכן זה לא אפשרי ולא יתקיים. כמו כן, אם יבוטל הפטור מהיטלי השבחה הניתן כיום על פי תמ״א 38 – לא תהיה היתכנות כלכלית למתווה החדש החלופי. יש לזכור, כי גם במתווה החדש המוצע, היזם אמור לטפל בדיירים הקיימים בבניין המקורי, לדאוג להם לדיור חלופי לתקופת הבניה ולמעברים. עלויות נוספות אלו מוטלות על היזם, ולכן לא ניתן גם להטיל עליו עלויות של בניית שטחי ציבור ובוודאי שלא היטלי השבחה. התאחדות הקבלנים בוני הארץ סבורה שאין לבטל את תמ״א 38 עד אשר לא יוכח בפועל שהמתווה המוצע בחקיקה החליפית פועל ומשיג את המצופה ממנו. לכן, יש לאפשר לפחות 5 שנות חפיפה בין תמ"א 38 למתווה המוצע. רק אם יתברר שהמתווה שבחקיקה אכן יאפשר פעילות התחדשות עירונית אינטנסיבית יותר מהפעילות בתמ״א 38, ניתן יהיה לסיים את הפעילות על פי תמ״א 38 – ולא לפני כן. אם לא תיפתר בעיית הכלכלה העירונית על ידי תקצוב העיריות ולא על ידי גלגול הנטל ליזמים ולציבור דרך מחירי הדירות – לא ניתן יהיה לפתח התחדשות עירונית והתחלות הבניה יפגעו".

לקריאת כתבה על הנושא לחצו כאן