ההתאחדות נאבקת בהשתלטות החברות של ממשלת סין על פעילות התשתיות בישראל - בוני הארץ : בוני הארץ
ההתאחדות נאבקת בהשתלטות החברות של ממשלת סין על פעילות התשתיות בישראל

לצד פעילותה הענפה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ למניעת השתלטות חברות בבעלות ממשלת סין על תחום הקמת התשתיות בישראל, פרסום מבקר המדינה דוח חריף שלפיו: "שליטה של גורמים זרים בנכסים אסטרטגיים עלולה לפגוע במגוון אינטרסים לאומיים, ובכלל זה פגיעה בביטחון הלאומי ובכושר התחרות בזירה הבינלאומית".  הדוח קובע כי במדינות מערביות רבות קיימים מנגנונים לסינון השקעות זרות. בישראל, על פי המבקר, למרות החלטת ממשלה ישנה בעניין זה, לא קם גוף שכזה עד היום.

דו"ח המבקר, שחלק מנתוניו חסויים, שם דגש רב על השפעות אסטרטגיות־ביטחוניות אפשריות, אך כמעט אינו מתייחס להשפעות הכלכליות של מעורבות חברות סיניות בישראל על חשבון קבלניות מקומיות. סוגיה זו עולה רבות מצד חברות ישראליות והתאחדות הקבלנים בוני הארץ למשרדי הממשלה. "המעורבות הכלכלית הזרה בתחומי התשתיות הלאומיות ובתחומים בעלי השפעה משקית או לאומית רחבה צריכה להיבחן על פי שיקולי ביטחון לאומי ושיקולים עסקיים", כותב המבקר. "משימה זו מונחת לפתחה של ממשלת ישראל, בין באמצעות המל"ל ובין באמצעות גורם אחר שייקבע".

כמו כן, המבקר מציין כי בתנאי המיון המוקדם למכרז תשתית לאומית חיונית אמנם הוגבלה השתתפותן של חברות ממשלתיות ישראליות, אך לא הוגבלה השתתפותם במכרז של גורמים בבעלות ממשלתית זרה. "חברה בבעלות ממשלתית זרה עשויה ליהנות מתמיכה ממשלתית ממדינת המקור, לפעול משיקולים שאינם כלכליים בלבד ולהשתמש במשאבים ממשלתיים לצורך השגת יתרונות תפעוליים וכלכליים אל מול מתחרותיה מהשוק הפרטי", כותב המבקר.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בתגובה לדוח מבקר המדינה על פעילות חברות סיניות בתחום התשתיות בישראל: "הכשל הביטחוני שבהעברת פרויקטי תשתית לאומיים לידיים זרות ובעיקר לחברות שבבעלות ממשלת סין, שעליו מצביע המבקר, הוא כשל חמור וחובתה של הממשלה לדון בו ולמנוע את המשכו. לצד זאת, אנחנו דורשים מהכנסת והממשלה, לקחת אחריות על הנושא הזה ולמנוע את המשך הפגיעה הכלכלית בענף הבניה הישראלי והמשק, אשר טמונה בהמשך העדפת חברות סיניות על ישראליות. דווקא בימים אלה של משבר כלכלי שעדיין רחוק משיאו, לא יתכן כי הכנסת והממשלה יאפשרו לממשלת סין להשתלט על ענף התשתיות הישראלי שמשווע לכל פרויקט אשר ייצר בו מקומות עבודה נוספים לישראלים. ממשלת סין היא בעלי תאגידי הבניה הסיניים שפועלים בישראל, והיא רואה בפעילות בארץ מהלך אסטרטגי. לכן, אין לה שום בעיה להציע הצעות מחיר שאין לקבלני ישראל אפשרות להתחרות בהן. בנוסף, החברות מסין אינן כפופות לשורת מטלות ומיסים החלות על חברות הבניה הישראליות ובין השאר, הן משלמות שכר נמוך מאוד לעובדים שלהן – מה שהופך את התחרות בקבלנים ישראלים ללא הוגנת עוד יותר. הכנסת והממשלה חייבות לבחור בהעדפת חברות בניה ישראליות שמייצרות כאן מאות אלפי מקומות עבודה לישראלים. לא יתכן שהמצב הכלכלי הזה ימשך ועוד על חשבון בטחון המדינה".

נציין שלפני כשבועיים התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת על דוח מבקר המדינה, בנושא התנהלות חברת נת"ע. הדיון עשוי להפוך בהמשך לדיון מעמיק של הכנסת על מעורבות סין במכרזים של ממשלת ישראל. בישיבה הוצגה תמונה עגומה של התמודדות בלתי אפשרית של חברות בניה של תשתיות בישראל שמודרות בהדרגה מפרויקטים של בניית תשתית בהיקפים גדולים ובינוניים.

לאחרונה החליטה חברת נת"ע כי זוכה במכרז להקמת גשר – בהיקף קטן יחסית של כ-100 מיליון שקל – תבוצע על ידי חברה סינית. במכרז לפרויקט השתתפו גם חברות ישראליות. התאחדות הקבלנים בוני הארץ פנתה לבג"צ בבקשה למנוע המשך זכיה במכרזי תשתית של ממשלת סין בישראל. טרם ניתנה בעניין זה תשובת המדינה.

בתום הדיון קראה חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד, לקיים דיון מורחב של וועדת הכלכלה בנושא הפעילות של ממשלת סין בישראל. לדבריה: "אפשר להתייחס לנושא הפעילות של ממשלת סין בישראל רק בתחום הביטחון, אבל אפשר בהחלט גם לבדוק את הרמה הכלכלית של פעילות זו. ככל שנעסוק בזה יותר כך ייטב".

ממלא מקום מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, גרא קאושנסקי אמר בוועדה: "התנהלות המדינה דווקא בתקופת המשבר הקשה עכשיו – גורמת לכך שהקבלנות המקומית נאלצת להתמודד מול ממשלת סין בתחרות ישירה. להערכתנו, כל החברות הסיניות בתחום התשתיות שמתמודדות במכרזים בישראל הן חברות בבעלות של ממשלת סין. קבלן סיני מסתכל על צרכים אחרים שאינם הרווח לכל פרויקט, אלה צרכים אחרים ולכן זו הפכה להיות תחרות לא הוגנת. חלק מהפרויקטים פה הם פרויקטים של שנים וכוללים תחזוקה והפעלה והם ישארו פה".

שינוי גודל גופנים
ניגודיות